Carrièrestart bedrijfsbezoek UTZ Certified

Carrièrestart bedrijfsbezoek UTZ Certified - door Carrièrestart Trainee Eric van Den Heuvel

Bedrijfsbezoek UTZ

Carrièrestart richt zich op het verbeteren van de overgang van studeren naar werken. Dit doen wij door studenten meer inzicht te geven in zichzelf en de arbeidsmarkt. Sinds 2015 is dit het doel van al onze activiteiten. Het eerste traineeship voor studenten vormt het kloppend hart van CarrièrestartMeld je ook aan voor het Carrièrestart Traineeship van 2018. 

Door Trainee Eric van den Heuvel

Vrijdag 24 november ging ik samen met mijn medetrainees naar UTZ Certified (spreek uit: Oetz). Ik kende het bedrijf nog niet. Mijn eerste taak bestond daarom uit internet research naar UTZ. Al snel kwam ik erachter dat ik al een ontelbaar keren, toch onbewust, in aanraking ben gekomen met UTZ. Het staat immers op de koffie van Douwe Egberts en de hagelslag van De Ruijter.

Binnen werden wij warm verwelkomt door Henk van Rikxoort, Sebastiaan van der Hoek en Yvonne Sjaardema. We vervolgden onze weg naar de Panoramaroom van UTZ. De eerste reactie: Wow, wat een ruimte!. Twee zijden bestonden uit glas, waardoor wij een schitterend uitzicht over het Ij waarnamen. We begonnen met een kort voorstelrondje. De Trainees trapten af, en noemden hun naam, studie en huidige kennis over UTZ op. Al snel bleek dat ik niet de enige was die zich goed had ingelezen in UTZ. Er vlogen feitjes over de tafel zoals het aantal UTZ-certified bakjes koffie in 2016 (38 miljard) en dat het bedrijf eerst UTZ Kapeh heette, dat goede koffie betekent. Henk, Sebastiaan en Yvonne namen het vervolgens van ons over.

Het verhaal van Henk heeft het meeste indruk op mij gemaakt. Hij volgde eerst een Engineering studie, en begon nadien met werken in een sensorenfabriek. Echter bleek na twee jaar dit carrièrepad toch niet geheel zijn droom te zijn. Daarom begon hij aan een nieuwe studie en ging zich inzetten voor de planeet. Nu werkt hij als Senior Innovation Manager bij UTZ. Ik vroeg hem later op die middag nog of hij ervan baalt dat hij niet meteen deze kant op gegaan is. Nee! Zijn ervaring in de engineering wereld is ondanks het grote verschil tussen de werelden toch erg bruikzaam. Het is niet direct de kennis die nuttig is, maar ook de denkwijze die je leert. Uit ieder werk, hoe verschillend ook, kan je ervaring opdoen die nuttig blijkt te zijn voor jouw toekomstige baan, en je hoeft niet in één keer de spijker op zijn kop te slaan!

Na de korte introductie kregen we een uitgebreide uitleg over het businessmodel van UTZ en hoe zijn operaties in de markt eruitzien. Wat binnen een paar seconde opviel is dat het bedrijf vele malen groter is dan de certificering van producten. Het doel van UTZ is namelijk niet het certificeren, maar het verbeteren van de wereld door de gehele verticale productieketen te verduurzamen. Dit doen ze nu bij cacao, koffiebonen, hazelnoten en thee, maar als het aan deze drie UTZ-ers ligt zal UTZ de productie van andere belangrijke voedingsstoffen in de toekomst ook verduurzamen.

Carrièrestart het eerste Traineeship voor studenten bedrijfsbezoek UTZ CertifiedNa de presentatie gingen wij in drie groepjes aan de slag met drie belangrijke huidige problemen waar UTZ mee kamt. Mijn groepje begon met de vraag: Hoe kan UTZ ervoor zorgen dat boeren efficiënter gecontroleerd worden?. De oplossing werd helaas niet gevonden. Wat wel bijzonder veel indruk op mij maakte is dat UTZ dit proces niet efficiënter wil maken met een winstoogmerk, maar juist zodat de boeren dit geld kunnen investeren in het verduurzamen van hun plantage.

De tweede vraag had betrekking op de grote producenten die UTZ-certified goederen verkopen. Deze fabrikanten zetten UTZ namelijk onder druk. Zij willen dat UTZ het certificaat meer promoot, zodat de fabrikanten zelf geen problemen meer ondervinden met betrekking tot de signalering van de duurzaamheid van hun producten aan de markt. Als economie en econometrie student was mijn mening al snel gevormd: naamsbekendheid zal goed voor UTZ zijn. De consument wil namelijk steeds meer duurzame producten kopen, waardoor meer naamsbekendheid leidt tot meer vraag naar UTZ-producten. Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden voor UTZ om andere boeren te helpen. Een andere trainee, die tijdens haar studie meer met duurzaamheid bezig is, was het hier niet mee eens. Zij steunde de gedachte: UTZ kan het geld beter investeren in het verduurzamen van de planeet dan in marketing. De naamsbekendheid komt vanzelf, en dit probleem ligt meer bij de fabrikanten dan bij UTZ. Stiekem ben ik het hier nu toch mee eens.

Het bedrijfsbezoek werd afgesloten met een borrel op het dakterras. Ik ga vanavond in ieder geval met een warm gevoel naar huis. En een ding weet ik zeker: het bedrijf UTZ zal ik niet snel vergeten, want samen met de boeren en grote corporaties maken zij de wereld een stuk duurzamer. En ik geef ze geen ongelijk!

Posted on december 5, 2017 in info

Share the Story

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top